Khamis, 30 Ogos 2012

Aku bangga menjadi rakyat malaysia....ikut aku la blog aku....

    Dalam ku menghirup udara segar pagi ini,dan menikmati udara dari alam yang cantik ciptaan ALLAH YANG maha esa..dari suasana yang aman sentosa..terdetik rasa ingin menulis dan berbicara di alam saiber maya yang tiada penhujungnya...sunguh damai rasa hati mendegar alonan mendayu sang ugas berkicau..bebas menikmati anugerah ALLAH INI...yang tidak boleh di beli di mana2.pon..
satu saat satu detik dan masa, jangan lah ada tangan2 khianat..yang jahat   merobek tanah dan negara yang tercinta ini lagi....berpuluhan tahun...kita sudah Merdeka...merdeka dari nafsu penjajah,merdeka dari nafsu di jajah.. kita BANGSA yg bermaruah...masih ada lagi org menghormati kita....masih ada lagi orang yang ingin berkawan dengan kita..bersaing untuk maju bersama malaysia ku yang tercinta....salam satu malaysia...lihat lah di sekeliling kita...pejam kan mata bertafakur sebentar ,menarik nafas dalam-dalam... berpusatkan fikiran ..mencari di mana pincangnya.negara kita ini...segalanya bermula dengana pinpinan yang hebat tidak mengenal jemu untuk memperjuangkan kan negara di mata dunia. kini kita akan menyambut pula hari kemerdekaan Malaysia yg ke-55 dengan Tema JANJI DITEPATI.. Wahh sudah 55tahun kita merdeka satu jangka masa yg lama.55 tahun dah kitaaaaaaa merdeka....pecaya takkk....:)
dulu nenek selalu bercerita bertapa susahnya mereka.tidak adaapi eletrik guna sabung yg di buat dengan jerami padi bila ingin berjalan malm,ada juga mengunakan pelita ayam.untuk menerangi rumah..untuk kesekolah pon tidak mampu,untuk ke Bandar pon tidak ada kenderaan..berjalan kaki la yang menjadi teman setia... pada zaman itu jika ada orng yg mampu membeli kereta..mereka bukan main kaya lagi...makan, minum pon payah kalau nak minum air,membasuh,mandi kena menguna kan perigi , sungai atau paya2 ...makan pula kutip je pucuk2 kayu...di hutan.mengail ikan puyu sepat keli..untuk di pangang itu pon dah seribu kerahmatan..tapi mereka semua nya cekal menhadapi hidup di zaman itu..tidak merungut sedikit pon..tidak ada pula sakit2 jika berkaki ayam...minum air yg tidak di masak....tapi jika sekarang pasti ramai la yang sakit perut...hahhaahh....jadi kita harus pertahankan kemerdekaan yang kita kecapi ini. biar lah ia akan kekal ke genarasi anak2 cucu,cicit2 kita nanti.....orang dulu2 bermati-matian hendak merdekakan tanah air kita sekarang kita cuma terima saja kesenangan...tidak perlu bersush payah...nak berperang dgn penjajah..cuma yang pasti negara kita adalah untuk kita bukan bangsa asing....sayangilah..negara kita..semoga negara ini di lindungi oleh ALLAH YG MAHA ESA....UNTUK SELAMA-LAMA NYA..AMIN...
YANG BAIK JADIKAN TAULADAN YANG TAK BAIK ADALAH DARI KILAF SAYA SENDIRI....MAAF JIKA PENULISAN INI MENYINGUNG...SESIAPA....IA TIADA KENA MENGENA DGN yg hidup atau pon ygtelah meninggal dunia....WASALAM..
 "sesunguhnya dalam hati amat cintakan negara tanah tumpah darahku."..



just open your eyes and see that life is beautiful..












                        " salam merdeka"

Tiada ulasan :

Catat Ulasan